Omar Sosa
Ilé
Skip Records SKP 9126
Od emigrace z Kuby 1993 vytvořil Omar Sosa výrazný hudební směr spojením jazzu, world music, hip-hopu a elektroniky se svými afro-kubánskými kořeny. Omarova nedávná nahrávka, ilé, je návratem sedminásobného GRAMMY-nominovaného pianisty a skladatele k latinsko- jazzovým vlivům, které ho formovaly koncem 80. a začátkem 90. let v Havaně. V té době byli jeho oblíbenci Pancho Quinto, Lázaro Ros, Rubén González, Machito, Benny Moré, Arsenio, Cachao, Lili Martinez, Peruchin, Chucho Valdés, a Irakere. V kubánské tradici lucumí odvozené ze západoafrického jazyka yoruba znamená ilé vlast a Omar se v této nahrávce vrací pro inspiraci k latinsko-jazzovým kořenům Kuby, kde se narodil. K projektu se připojují tři muzikanti, ke kterým má Omar blízko: kolega Camagüeyanos, bubeník Ernesto Simpson, altsaxofonista, flétnista a klarinetista Leandro Saint-Hill a el-basák z Mozambiku Childo Tomas – známí jako Quarteto AfroCubano. Tito muzikanti mají stejný hudební styl, kubánské a africké tradice užívají jako nástroj kreativní svobody. Mezi speciálními hosty jsou na této nahrávce kubánský perkusista Pedro Martinez, americký kytarista Marvin Sewell, kubánský saxofonista Yosvany Terry a na šekere maestro Eladio „Don Pancho”, patriarcha rodiny Terry. Zpívá umělec mluveného slova Kokayi. A ovlivněn dlouhodobým pobytem v Barceloně, přivádí Omar zpěváka flamenca José „El Salao” Martína do několika skladeb, včetně verze La Tarde kubánského skladatele trova, Sindo Garaye.
Ilé nabízí současné interpretace některých klasických kubánských hudebních stylů, obdivovaných ve světě. Posluchači si užijí mix balad a sofistikovaných aranžmá. Také sadu čtyř atmosférických meziher s tradičními hudebními ukázkami kombinovanými s improvizacemi piana a saxofonu.
Celkově je projekt zaměřen na hru celého souboru. Pozoruhodnou dimenzí je, že Omar využívá rovným dílem jak Fender Rhodes elektrické piano, tak akustické křídlo.
Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.