Novátor banja Béla Fleck se vrací v novém all-stars triu s harfistou Edmarem Castañedou a bubeníkem Antoniem Sánchezem
V dnešní době, kdy už bylo vyzkoušeno snad vše, je těžké najít nezvyklé nástrojové obsazení a opravdu originální sound. Neúnavnému průkopníkovi nečekaných fúzí Bélovi Fleckovi se to podařilo poněkolikáté. Přesvědčit se o tom můžeme 15. července 2025 v pražském Divadle Hybernia.
Dokud se Béla Fleck nezjevil na scéně, evokovalo spojení „banjo a jazz“ maximálně představu rytmizování v dixielandových kutálkách. Objevná hra banjových virtuózů byla spojována spíš s progresivním bluegrassem. Z bluegrassového prostředí vyšel i Béla Fleck, ovšem inovativní hrou, zvukem a odvahou k žánrovým přesahům emancipoval banjo na úroveň plnohodnotného sólového nástroje v jazzu i klasice. Jak díky výbojům v rámci fusion kapely Flecktones, založené spolu s baskytaristou Victorem Wootenem, tak později třeba spoluprací v duu s Chickem Coreou, kterou jsme mohli koncertně zažít i u nás. Nebo v triu s Jean-Lucem Pontym a Stanleym Clarkem. A nedávno také nastudováním Gershwinovy Rhapsody In Blue.
Fleckovo radostné, neúnavné hledání nových cest je však ještě pestřejší. Stačí připomenout spolupráci s jam rockery Phish, Dave Matthews Bandem, bluesrockovým kytaristou Rorym Gallagherem či manželkou, písničkářkou Abigail Washburn. Výpravu za africkými kořeny banja a americké hudby vůbec, kterou zachytil i v dokumentárním filmu Throw Down Your Heart (2008) a na desce Tales From The Acoustic Planet, Vol. 3: Africa Sessions (2009) s africkými umělci jako Oumou Sangare, Afel Bocoum či D’Gary. Nebo úspěšně naplněnou objednávku Nashvillského symfonického orchestru na Concerto for Banjo (premiéra 2011), ke které Fleck přizval i legendárního indického hráče na tabla Zakira Hussaina.
Spojení banja s harfou a bicími, pro které si protagonisté píší na míru nové kompozice, patří k dalším neuvěřitelným zvukovým dobrodružstvím. „Trochu mi to připomíná dobu prvních dnů Flecktones, kdy publikum chodilo na koncerty a kroutilo překvapeně hlavou se slovy ‚jak tohle může funkovat?‘,“ směje se Fleck.
Triovému projektu předcházelo Fleckovo oťukávání na jamech s harfistou Edmarem Castañedou a pak i koncertování v duu v roce 2019. A korunovalo přizvání harfisty na Fleckovo album BEATrio (květen 2025), původně plánované jako duo s bubeníkem Antoniem Sánchezem. Se Sánchezem se Fleck domluvil poté, co se s ním setkal v Indii na tributním koncertu pro Zakira Hussaina a prohlásil: „Bylo to, jako kdybychom byli odjakživa přátelé a hráli spolu už tak dvacet let.“
Vtipný je i název BEATrio, sestavený z iniciál křestních jmen hudebníků, ale zároveň zdůrazňující koncepci: „Propojuji se s lidmi prostřednictvím rytmu. Rytmus je tím, co pravděpodobně nejvíce pohání můj motor. Překvapilo mě, že s Edmarem a Antoniem mohu hrát i bluegrass. Jejich rytmus je tak přesvědčivý, že nad ním mohu znít naprosto přirozeně.“
O americkém banjistovi Bélovi Fleckovi (*10. 7. 1958, New York), majiteli osmnácti (!) cen Grammy, leccos prozradí už všechna křestní jména, která dostal: Béla Anton Leoš Fleck, to podle Bartóka, Weberna a Janáčka. Vedle klasiky, obdivované rodiči, se ovšem jako malý kluk zamiloval do zvuku banja, když uslyšel hru Earla Scruggse v hudbě k seriálu The Beverly Hillbillies. Ačkoliv na konzervatoři studoval hru na lesní roh a práci v pěveckém sboru, ve volných chvílích se věnoval zamilovanému nástroji a chodil hrát s bluegrassovými kapelami. Pověst o Fleckově virtuozitě se brzy roznesla i díky albovému debutu pojmenovanému symbolicky Crossing The Tracks (1979), kde hudebník s lehkostí překračoval hranice bluegrassu, folku a jazzu. Zázračný banjista chytil v roce 1981 lano do zavedené progresivně bluegrassové kapely New Grass Revival, ve které zářil devět let. Zbytek je známá historie.
Kolumbijský harfeník Edmar Castañeda (*31. 3. 1978, Bogotá) je našemu publiku dobře znám díky koncertům s harmonikářem Grégoirem Magretem nebo Martou Töpferovou. Má toho za sebou ovšem mnohem více, včetně vlastních projektů i spolupráce s hvězdami jako John Scofield, Paquito D’Rivera, zpěvačka Lila Downs, John Patitucci, Wynton Marsalis, Paco de Lucía, Hiromi, Marcus Miller, Sting atd.
Antonio Sánchez (*1. 11. 1971, Ciudad de México), absolvent Národní mexické konzervatoře a poté Bostonské Berklee College Of Music, patří k nejrespektovanějším bubeníkům jazzového světa. K věhlasu mu pomohlo členství v Pat Metheny Group i dalších Methenyho projektech. A navíc desítka kapelnických alb i spolupráce s mistry jako Chick Corea, Chris Potter, Michael Brecker, Gary Burton či Avishai Cohen. Sošek Grammy vlastní už pět.
https://www.youtube.com/watch?v=C6lHiBA_UGo
https://www.youtube.com/watch?v=oJfvEkB74CM
https://www.youtube.com/watch?v=phOKmRf5QnU
Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.